Uitstel van btw aangifte

Facturatie tips Leave a comment

Als ondernemer ben je een echte duizendpoot. Je moet van allerlei zaken verstand hebben en ervoor zorgen dat alle werkzaamheden worden uitgevoerd. Administratie is vaak het minst favoriete onderdeel van de werkzaamheden. Het is een verplicht en lastig onderdeel van het ondernemen. Vaak genoeg zorgt dit ervoor dat niet iedereen zich in het onderdeel administratie verdiept. Dit is jammer, want zo laten veel ondernemers geld liggen.

Wat veel mensen namelijk over het hoofd zien is het versturen van facturen. Dit moet uiteraard zo snel gebeuren nadat de uitwisseling van goederen of diensten hebben plaatsgevonden. De factuur moet voor de 16e van de maand verstuurd worden maximaal één maand  na de levering van jouw goederen of diensten.  De ondernemers die zich hierin niet hebben verdiept, zullen de factuur dan ook zo snel mogelijk opsturen zonder op de datum te letten. Zo’n vergissing is natuurlijk begrijpelijk. Het klinkt namelijk erg logisch, maar dat is het niet.

Het is onverstandig om facturen te sturen in de laatste dagen van de maand. Dit komt, omdat je als ondernemer verplicht bent om ieder kwartaal een btw aangifte te doen. Wanneer je een factuur stuurt op het einde van de maand dan zal de btw over die factuur eerder betaald moeten worden. Terwijl als je er een paar dagen mee wacht, dan kan dat een maand later.

Door de factuur dus uit te stellen naar de volgende maand zorg je ervoor dat je langer beschikt over het btw bedrag. In principe heb je het btw bedrag een maand langer op jouw rekening staan, waardoor je meer rente van de bank ontvangt. Aan een enkele factuur zal je dit natuurlijk niet zo goed merken maar wanneer het er meer worden, zal je zien dat het behoorlijk wat geld kan schelen.

Het is de moeite waard om je te verdiepen in de administratie. Er bestaan flink wat tips om geld te besparen. Blijf daarom ook regelmatig terugkomen naar dit blog. Wij houden je op de hoogte van allerlei facturatietips!