Afgelopen met eindeloos wachten op factuur betalingen!

Facturatie tips Leave a comment

Veel ondernemingen hebben te maken met afnemers die het liefst het betalen van de factuur zolang mogelijk uit willen stellen. Wettelijk gezien is de eis dat een factuur binnen een redelijke termijn betaald zou moeten worden. Echter, wat is redelijk en wie bepaald wat redelijk is? Deze regel is vaag en hier doen nog steeds veel afnemers hun voordeel mee. Voor ondernemingen is het daarom vaak maar afwachten wanneer zij daadwerkelijk de factuur betaald zien worden.

Nieuwe wet

Vanaf 16 maart 2013 is dit helemaal veranderd. Nu is de betalingstermijn wettelijk bepaald. Als er niets is afgesproken in de overeenkomst met de afnemer, dan dient de factuur binnen 30 dagen betaald te worden. Wanneer hier wel iets over is opgenomen in de overeenkomst, dan kan er van de 30 dagen worden afgeweken en kan de afnemer maximaal 60 dagen de tijd krijgen om de betaling te verrichten. Er is één uitzondering op de maximale betalingstermijn van 60 dagen. Deze uitzondering geldt alleen wanneer voor zowel de klant als de leverancier er geen nadelige gevolgen zijn. In dat geval mogen klant en leverancier in samenspraak een andere betalingstermijn opnemen in de overeenkomst.

Gelden deze regels ook voor de overheid?

Deze wet geldt ook voor de overheid. Het goede voorbeeld geven is  dan ook de bedoeling. Daarom geldt in alle gevallen dat de betalingstermijn 30 dagen bedraagt. Wanneer een bedrijf zaken doet met de overheid zal de afnemer 30 dagen de tijd hebben om te betalen. Hier worden geen uitzonderingen in gemaakt.  Dit geldt voor de overheid als afnemer maar ook als de overheid de leverancier is.

Betalingen die niet binnen de termijn worden voldaan

Niet iedereen weet nog van deze wet af. Ondanks dat deze wel in het nieuws is geweest toen deze werd ingevoerd begin dit jaar. Het kan daarom voorkomen dat afnemers te laat zijn met het betalen van hun factuur. In dat geval mag je een vergoeding rekenen voor de incassokosten (zie tabel).

Schalen van incassokosten

De hoogte van de vergoeding kun je echter ook van te voren vastleggen in de overeenkomst.   Op die manier kun je afwijken van de standaard incassokosten. Wanneer de afnemer na de vervaldata nog niet kan betalen dan mag je wettelijk rente in rekening brengen.

Welk termijn reken jij naar jouw klanten en waarom? Laat je reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *