Aftrekpost zakelijke kosten

Facturatie tips Leave a comment

Je start een eigen bedrijf. Je haalt opdrachten binnen. Je houdt de administratie keurig bij en dan wordt het tijd voor de belastingaangifte. Veel ondernemers hebben hier weinig verstand van of willen zich hier niet voor interesseren. De ondernemers zijn bezig met hun corebusiness en dat is ondernemen. Toch kun je niet onder de belastingaangifte uitkomen. Bij het invullen van de belastingformulieren kun je gebruik maken van verschillende aftrekposten. Kun je kosten in aftrek brengen als “zakelijke kosten”?

Zakelijk aftrekbare kosten

Ondernemen brengt verschillende kosten met zich mee. De zakelijke kosten zijn aftrekbaar van de belasting. Wel moet je altijd aan kunnen tonen bij de belastingdienst dat deze kosten zakelijk zijn. De belastingdienst kan namelijk vragen naar het motief van deze kosten. Als je de zakelijke kant kunt aantonen is er geen probleem. Alleen in uitzonderlijke gevallen keurt de belastingdienst de zakelijke kosten af. Een voorbeeld hiervan is als de belastingdienst geen duidelijke scheiding ziet tussen het privé gebruik en het zakelijke gebruik van bijvoorbeeld de energie in huis.

Verschillende zakelijke kosten

De aftrekpost zakelijke kosten wordt opgebouwd uit verschillende soorten zakelijke kosten. Zo kun je de kosten onderverdelen in: kantoorkosten, verzekeringskosten, scholingskosten, reiskosten, marketingkosten en communicatiekosten. Hieronder enkele voorbeelden van deze kosten.

Kantoorkosten:

  • De huur van je kantoorruimte
  • De huur en inrichtingskosten van een zakelijk deel van een privé woning
  • Schoonmaakkosten
  • De aanschaf kosten van het kantoormeubilair
  • Drukwerk (visitekaartjes, briefpapier, enveloppen ect.)

Verzekeringskosten:

  • Inboedelverzekering
  • Aansprakelijkheidsverzekering

Scholingskosten:

  • Opleidingskosten
  • Cursuskosten
  • De aanschaf van vakliteratuur

Reiskosten:

  • Treinreizen
  • Taxi- ritten
  • Autohuur
  • Gereden zakelijke kilometers
  • Afschrijving en onderhoud van de auto
  • Parkeerkosten
  • Hotel

Marketingkosten:

  • Website
  • Reclame campagnes
  • Advertenties
  • Mailings

Communicatiekosten:

  • Vaste telefoon
  • Mobiele telefoon (deze moet voor minstens 10% in gebruik zijn voor de zaak)
  • Zakelijke gesprekskosten
  • Internet abonnementen
  • Software
  • Opslagmedia

Zoals je ziet bestaat de aftrekpost zakelijke kosten uit verschillende delen. Zolang alle kosten zakelijk zijn en je dit kunt aantonen, zijn ze aftrekbaar. Het is de moeite waard om je te verdiepen in je zakelijke kosten. Het kan je veel belastingvoordeel opleveren.