Opdrachten binnenhalen, hoe doe je dat?

Facturatie tips Leave a comment

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor het vinden van opdrachten en wil je natuurlijk het liefst een stabiel inkomen houden. Om dit te bereiken, is het belangrijk dat je vooruit blijft denken, zodat je niet zonder opdrachten komt te zitten. Je hebt een goede strategie nodig om opdrachten binnen te blijven halen, maar hoe doe je dat? 

Blijf in contact met jouw netwerk

Als je een breed netwerk hebt, waarbij jij ook van waarde bent voor jouw contacten, kun je via jouw netwerk proberen om aan klussen te komen. Vraag bijvoorbeeld eens aan een familielid of vriend of deze toevallig een opdracht voor jou weet. Als je goed op de hoogte blijft heb je ook het meeste kans op het vinden van opdrachten. Onderhoud jouw contacten dus goed en zorg dat je altijd een paar lijntjes uit hebt liggen.

Zoek actief naar klussen

Er zijn veel websites en apps op de markt om opdrachten te vinden voor zzp’ers. Op deze platformen kunnen zzp’ers en opdrachtgevers zich inschrijven om in contact te komen. Op deze manier kom je gemakkelijk aan passende opdrachten. Zorg er wel altijd voor dat je je niet inschrijft bij alle mogelijke platformen en daarmee maar half werk verricht. Het is beter om je te beperken tot een aantal platformen en je daar goed te oriënteren. Dit houdt dus in dat je de opdrachten niet vluchtig bekijkt, maar echt aandacht besteed aan elke opdracht in jouw branche. Een aantal websites en applicaties die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • Freelance.nl
  • Marktplaats.nl
  • Hubly.nl
  • Freelancer app
  • Zzpnodig.nl

Goed portfolio

Zorg er voor dat jouw portfolio altijd bijgewerkt en up-to-date is. Op deze manier kunnen mensen goed zien waar jouw interesses liggen, wat jouw capaciteiten zijn en hoeveel ervaring je al hebt. Een goed portfolio is een visitekaartje en is één van de eerste dingen waar een opdrachtgever naar zal kijken. Zorg er daarom voor dat je niet doelloos elke (kleine) opdracht verwerkt in je portfolio, maar kies liever een aantal opdrachten die er bovenuit steken en waar je trots op bent. Presenteer deze ook op een manier die passend is bij jouw branche.

Follow-up

De belangrijkste tip van het binnenhalen van opdrachten is de zogeheten ‘follow-up’. Dit houdt in dat je actief contact zoekt met jouw klant om de opdracht binnen te halen nadat je een voorstel hebt gedaan. Veel mensen denken dat het aanbieden van een opdracht voldoende is, maar een bedrijf is daarmee nog niet altijd helemaal overtuigd. Het is daarom essentieel om contact te zoeken na jouw eerste voorstel. Je kunt vragen naar eventuele feedback of in onderhandeling gaan als ze bijvoorbeeld de prijs te hoog vinden. Je kunt jezelf onderscheiden door extra persoonlijke aandacht te geven aan het bedrijf en het bedrijf laten weten dat ze niet zomaar één van de vele opdrachtgevers op jouw lijstje zullen zijn. Let er wel op dat je hier niet in overdrijft en te veel contact zoekt, je wilt een positieve indruk achterlaten.

Heb jij zelf nog tips en tricks voor jouw mede-zzp’ers om opdrachten binnen te halen? Laat het weten via een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *