Voor- en nafacturering, wat is dat nou precies?

Facturatie tips Leave a comment

Soms kom je weleens termen tegen bij het factureren die je niet helemaal kan plaatsen, zoals wellicht het geval bij voor- en nafacturering. Deze termen spreken in principe ieder voor zich, maar wanneer komt het nou precies voor? Is het misschien van toepassing op jouw bedrijf? En heeft het dan gevolgen voor de wijze waarop jij factureert? Lees het hier!

Minimaliseer jouw risico met voorfacturering

Men spreekt van voorfacturering wanneer de factuur wordt verzonden vóór de daadwerkelijke levering van de dienst of het goed. De levering van de dienst of het goed wordt dan ingepland op basis van de facturen, in plaats van op basis van de orderformulieren. Deze manier van factureren komt veel voor wanneer er sprake is van een hoge inkoop en er dus een magazijn aan te pas komt. Een voordeel van voorfacturering is het feit dat het je heel weinig risico oplevert als bedrijf. Je hebt het geld namelijk al binnen tegen de tijd dat het goed geleverd is, dus de kans op wanbetalers is erg klein. Het kan echter wel zo zijn dat klanten niet bereid zijn om vooraf te betalen, aangezien er in deze digitale tijd makkelijker wordt gefraudeerd op het gebied van betalingen. Je kunt dus klanten afschrikken wanneer je gebruik maakt van voorfacturering.

Blijf laagdrempelig met nafacturering

Factuur overhandigen met tijd

Zoals de naam al zegt is er sprake van nafacturering wanneer jij een goed of dienst levert en vervolgens de factuur opstuurt, dus nadat de klant het goed of de dienst heeft ontvangen. Dit heeft voor- en nadelen. Een groot voordeel is het feit dat klanten eerder bereid zijn om een product of dienst bij jou aan te schaffen. De drempel om iets te bestellen is een stuk lager wanneer de klant niet hoeft te betalen totdat jij hebt geleverd. Een nadeel is echter dat de kans op wanbetalers groter is. Je loopt dus een grotere kans om een goed of dienst al te hebben geleverd en geen betaling te ontvangen. je maakt dus wel kosten maar ontvangt er niks voor en moet wellicht extra kosten besteden aan een incassobureau.

Kies de beste optie

Bovengenoemde opties hebben dus beide voor- en nadelen. Er is ook nog een derde optie, namelijk betaling bij levering. Dit komt natuurlijk vooral voor bij levering van producten, zoals in een winkel of op de markt. Er is ook een combinatie van voor- en nafacturering mogelijk. Bij levering van diensten of producten met veel waarde, kun je afspreken met de klant dat er een deel van tevoren wordt betaald om zeker te zijn van een goede afhandeling van financiële zaken.

Om een goede keuze te maken tussen alle opties, kun je het best eerst kijken wat gebruikelijk is in jouw branche. Als jouw klanten gewend zijn om vooraf of achteraf te betalen en ze moeten het bij jou precies andersom doen, kan dat een reden zijn om naar de concurrent te stappen.

Een andere afweging die je kan maken is het risico dat je wilt lopen. Bij voorfacturering loop je een veel minder groot financieel risico dan met nafacturering. Bij producten of diensten met een lage waarde is het risico echter weer een stuk minder essentieel dan producten of diensten met een hoge waarde.

Ten slotte is de uitstraling naar jouw klanten een belangrijke factor. Uiteindelijk draait het er om of klanten bereid zijn om jouw producten of diensten aan te schaffen. Als je ze door middel van goede communicatie over kunt halen om van voorfacturering gebruik te maken is dat een goede oplossing. Ben je echter bang dat klanten niet bereid zijn om dat risico te nemen? Maak dan gewoon gebruik van nafacturering. Er zijn bij wanbetalers altijd mogelijkheden met betrekking tot incassobureaus. Weeg alle opties af en kijk wat het beste is voor jouw bedrijf. Elk bedrijf is immers anders en jij bent en blijft de baas.

Heb jij tips voor nieuwe ondernemers en het gebruik van voorfacturering, nafacturering of een combinatie van beide? Laat het ze dan weten door middel van een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *