Wijziging btw-regels voor digitale diensten aan particulieren

Overige Leave a comment

Met ingang van 1 januari 2015 veranderen de btw-regels voor telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten verleend aan particulieren. Dergelijke diensten zijn vanaf dan altijd belast in het land waar de klant is gevestigd. Pas tijdig uw administratie aan op deze nieuwe regelgeving.

Huidige regeling
Vanaf 1 januari 2003 geldt de tijdelijke btw regeling voor de zogeheten E-commerce.
Voor digitale diensten verricht aan ondernemers (B2B) geldt dat de btw-heffing plaatsvindt in het land waar de klant gevestigd is. Door toepassing van de verleggingsregeling is de btw verschuldigd door de klant.
Voor digitale diensten verricht aan particulieren (B2C) geldt dat de btw-heffing plaatsvindt in het land waar de dienstverlener gevestigd is. Nederlandse dienstverleners rekenen dus altijd Nederlandse btw (21%) over de digitale diensten.

Wat verandert er?
Vanaf 1 januari 2015 worden digitale diensten altijd belast in het land waar de klant gevestigd is. Het maakt daarbij niet meer uit of de klant een ondernemer of particulier is.

De wijziging heeft dus alleen betrekking op diensten verricht aan particulieren. Dit betekent dat de dienstverlener voor elke particuliere klant moet vaststellen in welk land deze gevestigd is, of woont. De btw moet vervolgens worden afgedragen in het desbetreffende land, tegen het daar geldende btw tarief. De dienstverlener kan dus te maken krijgen met 28 verschillende btw regelgevingen en tarieven.

Om te voorkomen dat de dienstverlener zich in 28 landen voor de btw dient te registreren, kan gebruik worden gemaakt van de “one-stop-shop regeling”. De dienstverlener houdt dan wel rekening met het buitenlandse btw tarief, maar geeft alle verschuldigde btw aan in zijn aangifte in zijn eigen land. Aan de hand van de specificatie die hij bij zijn btw-aangifte dient te voegen, zorgt de belastingdienst ervoor dat het geld bij de verschillende landen terechtkomt.

Om welke diensten gaat het?
Deze wijzigingen zullen gevolgen hebben voor de volgende diensten:
• dienstverleners op het gebied van telecommunicatie (zoals telefoon en sms);
• dienstverleners op het gebied van omroepdiensten (zoals radio en televisie);
• dienstverleners op het gebied van elektronische diensten (zoals software downloads en het aanbieden van een elektronisch facturatiesysteem).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *