7 tips voor debiteurenbeheer

Facturatie tips Leave a comment

002Geen één onderneming kan zonder debiteurenbeheer. Een ondernemer met een goed debiteurenbeheer minimaliseert de verliezen ,door vorderingen die niet voldaan kunnen worden, door het gebruik van efactuurdirect. Debiteurenbeheer is om die reden ook een belangrijke taak binnen je bedrijf. Het is verstandig om altijd aan debiteurenbeheer te doen. Op deze manier heb je een goed overzicht in de opbrengsten die je kunt verwachten. Tevens minimaliseer je daarmee de eventuele schade als een klant bijvoorbeeld niet meer kan betalen. Je bent op tijd op de hoogte van je verlies. Hier kun je dan nog een oplossing voor zoeken.

Wat is een debiteur?

Een debiteur is een klant die jou een bedrag verschuldigd is, omdat hij/zij een product of dienst van jou heeft afgenomen. Als er sprake is van een openstaand bedrag dan betekent dit een openstaande factuur in je administratie. Het factuurbedrag dient wel al tot omzet te worden gerekend, maar je hebt het nog niet daadwerkelijk ontvangen. Het geld kan je daarom nog niet zien als opbrengst.

Hoe noemt efactuurdirect een debiteur?

Bij efactuurdirect hebben we ervoor gekozen om een debiteur klant te noemen. De reden dat we het woord klant gebruiken is omdat het voor iedereen herkenbaar is. Veel startende ondernemers, maar ook nog steeds doorgewinterde ondernemers, halen debiteuren en crediteuren door elkaar. Door verkeerde termen in je administratie te gebruiken, zal je administratie aan het einde van het jaar niet kloppend zijn. Door de woorden klant en leverancier te gebruiken, proberen wij verwarring te voorkomen en het makkelijk te maken voor onze klanten.

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer is het beheer van alle openstaande rekeningen van je klanten. Je behoudt het contact met je klanten over de openstaande facturen. Zo stuur je bijvoorbeeld herinneringen, neem je telefonisch contact op en beslis je om de sommatie al dan niet uit handen te geven. Bij debiteurenbeheer is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Overzicht is uitermate belangrijk.

Hoe verbeter je het debiteurenbeheer?

  • bespreek tijdens het verkoopgesprek de betalingstermijn;
  • maak een strakke planning van aanmaningen en herinneringen en hou je daaraan;
  • gebruik een goede tekst voor de aanmaning;
  • neem telefonisch contact op met je klant;
  • breng altijd de extra administratiekosten in rekening en als het nodig is een boete op de eerstvolgende herinnering;
  • neem geen nieuwe opdrachten aan van dezelfde klant zolang er nog niet betaald is;
  • wacht niet te lang met de sommatie uit handen geven. Externe incassobureaus kunnen meer bereiken bij klanten;

Als je de bovenstaande tips in de praktijk toepast, zal je zien dat klanten sneller je factuur gaan betalen. Het aantal openstaande rekeningen zal drastisch afnemen, waardoor je het geld vrijwel direct binnen krijgt. Hierdoor minimaliseer je de kans op ‘verloren’ geld.