Hoe maak ik een goede offerte?

Factuur maken Leave a comment

Als zelfstandig ondernemer ben je verantwoordelijk voor het binnenhalen van je eigen klanten. Geen klanten betekent geen inkomen. Dat inkomen hangt natuurlijk tevens van je opdrachten af. Een groot deel van de opdrachten kun je binnenhalen door middel van een verkoopgesprek. Via dit gesprek kom je erachter wat de behoeften van de klant zijn. Naar aanleiding van het gesprek stel je een duidelijke offerte op. Dit houdt in dat je de klant laat zien wat hij van jou kan verwachten. Aan de hand van de offerte bepaalt een klant of hij wel of niet met jou in zee wilt gaan. Het schrijven van een goede offerte is dan ook van belang. Je moet de klant ervan overtuigen dat hij de opdracht aan jou gunt.

De behoefte van de prospect

Een goede offerte schrijven is alleen mogelijk als je de potentiële klant kunt verleiden. Je wilt namelijk dat de prospect (zakelijk gezien) voor jou kiest. Dit zal de potentiële klant alleen doen als jij hem of haar kunt overtuigen. Dit kun je doen door de persoon in kwestie helemaal centraal te stellen en stil te staan bij de behoefte die hij of zij heeft. Om er achter te komen wat die behoefte zijn kun je het beste eerst een kennismakingsgesprek houden. Hierin vraag je waar de potentiële klant behoefte aan heeft. Vervolgens vraag je door, zodat je achter de achterliggende gedachten komt. Ook is het belangrijk dat je de prospect laat kiezen tussen de ene behoefte en de andere. Op deze manier kom je achter de belangrijkste behoefte van de prospect. Deze behoefte gebruik je in je offerte.

Het schrijven van de offerte

Doordat je via het kennismakingsgesprek achter de belangrijkste behoefte van de prospect bent gekomen, weet je waarmee je de prospect binnen kunt halen. Dit punt ga je verder uitdiepen in je offerte. Je legt je vinger dan precies op de zere plek waardoor de prospect graag met jou in zee wilt. Je geeft de prospect het gevoel dat hij of zij iets aan de zere plek wilt doen. Laat dan in verschillende stappen zien wat jij voor de prospect kan betekenen. Uiteraard ben jij met je producten of diensten de ideale oplossing!

De prijsbepaling

Dan is het tijd om je aanbiedingen te presenteren op de offerte. Dit doe je op een korte en krachtige manier. Op deze manier haal je de eventuele twijfel die de klant weg en zorg je voor overzicht. Voor de klant is het prettig om precies te weten wat hij of zij afneemt. De prijs is daarom ook erg belangrijk. Soms twijfelen ondernemers over de prijs die ze moeten hanteren als ze een opdracht binnen willen halen. Regelmatig komt het voor dat de ondernemers dan onder de gangbare prijs gaan zitten. Dit is echter niet altijd slim. Door een te lage prijs te hanteren, neemt de potentiële klant jou mogelijk niet serieus. Daarnaast kun je de toekomstige klant altijd nog een korting geven, als een lage prijs de behoefte van de klant is. Wanneer dat niet het geval is, ga dan voor een gemiddelde prijs. Zorg ervoor dat deze prijs niet te hoog maar ook zeker niet te laag ligt!

Wat zijn jouw tips voor het schrijven van een offerte?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *