Hoe kun je bonnetjes het best inboeken?

Factuur maken Leave a comment

Als ondernemer maak je regelmatig kosten voor jouw bedrijf. Je wilt deze kosten graag overzichtelijk hebben om zo een goed inzicht van jouw financiën te hebben. Het is daarom noodzakelijk om bonnetjes te bewaren en de kosten mee te nemen in jouw financiële plaatje. Aangezien dit een onhandig en tijdrovend karwei is, hebben we hier de oplossing: het inboeken van bonnetjes online. Bewaar jij jouw fysieke bonnetjes nog? Lees hier dat dat met efactuurdirect niet meer hoeft!

Waarom is het handig om bonnetjes online in te boeken?

HiResBON

We hebben het al eerder gehad over inkomende facturen, waar ook bonnetjes onder vallen. In dit blog gaan we het inboeken van bonnetjes specifiek uitleggen. Het inboeken van bonnetjes heeft meerdere voordelen. Ten eerste is het handig om bonnetjes in te boeken, zodat je online een kopie hebt. Papieren bonnetjes raken snel kwijt, slijten of scheuren. Daarnaast neemt het veel ruimte in, om al deze bonnetjes te bewaren. Een tweede reden om bonnetjes online in te boeken is het inzicht dat het jou geeft in jouw financiën. Het is veel werk om alle bonnetjes handmatig uit te zoeken en bij elkaar op te tellen na een bepaalde periode. Wanneer je de bonnetjes echter meteen inboekt, krijg je een duidelijk overzicht van jouw kosten en omzet in efactuurdirect.

Welke kosten kan ik als zakelijke kosten inboeken?

Kosten die onder de term ‘zakelijke kosten’ vallen zijn kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van jouw onderneming en de kosten die rechtstreeks op jouw onderneming betrekking hebben. Sommige zakelijke kosten zijn aftrekbaar, dus het is daarom zeer belangrijk om alle bonnetjes paraat te hebben voor de belastingdienst. Op deze wijze kun je met de berekening van jouw winst sommige kosten aftrekken. Er zijn restricties opgelegd door de belastingdienst wat wel en wat niet aftrekbaar is om jouw winst te berekenen. De kosten die wel aftrekbaar zijn bestaan onder andere uit zakenlunches, werkkleding en vakliteratuur. Lees meer over de exacte zakelijke kosten op de website van de belastingdienst.

Hoe moet ik een bonnetje inboeken in efactuurdirect?

Om een bonnetje in te boeken in efactuurdirect, is het noodzakelijk dat het bonnetje van pdf- of jpg-formaat is. Je kunt een bonnetje inscannen met jouw scanner en vervolgens opslaan in jpg- of pdf-formaat. Na het inscannen, kun je het bonnetje uploaden onder ‘Inkomende facturen’. Het is ook mogelijk om onze app te downloaden op jouw telefoon. (De app komt in het derde kwartaal beschikbaar in de Apple app store). Je kunt dan simpelweg een foto maken van jouw bonnetje en deze zal dan worden omgezet naar het juiste formaat (mits je een smartphone hebt met camera) en automatisch in efactuurdirect worden gezet. De bedragen van het bonnetje worden niet automatisch ingelezen, dus deze zal je zelf moeten toevoegen. Dit werkt in principe hetzelfde als het toevoegen van een nieuwe inkomende factuur. Je geeft de bedrijfsnaam op waar je het bonnetje van hebt, de prijs, het aantal en het btw-percentage. Je klikt vervolgens op ‘Opslaan’ en jouw bonnetje wordt opgeslagen in efactuurdirect. Je kunt het bonnetje hierna weer terugvinden in het overzicht van inkomende facturen. Het is mogelijk om een bonnetje weer te downloaden, te bewerken of te verwijderen. Je kunt de betaling ook aanpassen, zodat duidelijk is dat je dit bedrag al hebt voldaan.

Door later naar het tabblad ‘Rapportage’ te gaan, krijg je een goed overzicht van jouw kosten en omzet. Hierdoor heb je altijd een goede inzage van jouw financiële situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *