SEPA verplicht het om een incasso bestand vijf werkdagen van te voren aan te bieden bij de bank

Factuur maken Leave a comment

De SEPA regeling die vanaf 1 februari 2014 geldt, verplicht het om een incasso bestand 5 werkdagen van te voren bij de bank aan te kondigen om deze te kunnen incasseren. 

Wat is SEPA?

SEPA (Single Euro Payments Area) is het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken om het euro betalingsverkeer binnen Europa beter te laten verlopen. SEPA maakt Europese overschrijvingen en Europese incasso’s mogelijk. Dit zorgt ervoor dat het betalen met euro’s buiten Nederland net zo gemakkelijk gaat als binnen Nederland.

Vanaf 1 februari 2014 moeten alle bedrijven aan de nieuwe EU betalings- en incassoregels van SEPA voldoen. Niet alle bedrijven zijn al volledig op de hoogte van de aanpassingen met betrekking tot deze regeling.

Een belangrijk punt binnen de SEPA regeling

Eerder meldden we al dat het vanaf 1 februari 2014 verplicht is om een incasso twee weken van te voren aan te kondigen bij de debiteuren.

Een ander belangrijk punt is dat je het PAIN incassobestand vijf werkdagen van te voren bij de bank moet aanbieden. Dit betekent dat de vervaldatum van de incasso in ieder geval vijf werkdagen later moet zijn dan de datum waarop het PAIN bestand wordt aangeboden bij de bank. Wanneer dit niet het geval is, krijg je een foutmelding van de bank en mislukt de incasso.

Hoe gaat efactuurdirect met de incasso regeling om?

In versie 3.6 van efactuurdirect past het systeem het aantal dagen automatisch aan. Wanneer er minder dan vijf werkdagen tussen de datum van uploaden van het bestand bij de bank en de vervaldata zit, corrigeert efactuurdirect dit automatisch.

Als je bijvoorbeeld op 11 november 2013 het PAIN bestand bij je bank upload en de vervaldatum van een factuur staat op 14 november 2013, dan maakt efactuurdirect hier automatisch een latere datum van (rekening houdend dat het weekend niet meetelt als werkdag) in dit geval maakt efactuurdirect er dan 18 november 2013 van. Zo heb je geen kans meer op een foutmelding en kun je jouw facturen incasseren.

Versie 3.6 bevat nog meer verbeteringen die hier op dit blog beschreven worden.
Houdt daarom altijd dit blog in de gaten voor updates aan het systeem. Of volg onze Facebookpagina zodat je snel ziet dat er een nieuwe update uitgebracht is van het systeem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *