Nieuwsbrief november 2013

Nieuwsbrieven Leave a comment

SEPA volledig ondersteund door efactuurdirect

Beste gebruiker van efactuurdirect, wist je dat de SEPA regeling in gaat vanaf 1 februari 2014?
Met deze regeling moeten alle betalingen in Europa op dezelfde wijze functioneren.
In versie 3.6, die zojuist live is gezet, zijn daarom een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd.

De belangrijkste veranderingen in versie 3.6

IBAN rekeningnummers zijn automatisch omgezet
Alle rekeningnummers zijn zojuist automatisch omgezet naar de nieuwe nummering volgens SEPA. Dit betekent dat alle rekeningnummers van jouw bedrijf, maar nog belangrijker, die van jouw klanten, automatisch zijn omgezet naar de nieuwe IBAN rekeningnummers. Je hoeft hiervoor verder niets te doen.

Verstuur je automatische incasso’s?
Wees dan zelf ook goed voorbereid en zorg ervoor dat je het Europees incassocontract van je bank al ondertekend hebt om de nieuwe bestandsformaten bij de bank te kunnen gebruiken.

Wanneer je het Europees incassocontract van jouw bank hebt ondertekend ontvang je van jouw bank een Incassant ID. Dit Incassant ID vul je in je profiel van efactuurdirect in en sla je op. Hierdoor kan de bank verifiëren dat de incasso opdracht daadwerkelijk van jouw bedrijf afkomstig is.

ClieOp03 verandert in PAIN.008

Het huidige ClieOp03 bestand wordt veranderd naar een ander bestandsformaat, het zogeheten PAIN.008 bestand. Dit bestand bevat alle incasso opdrachten. Het ClieOp bestand gebruik je straks niet meer, maar wanneer je om welke reden dan ook op dit moment nog niet gebruik wil maken van de nieuwe SEPA regels kun je de oude ClieOp bestanden nog blijven gebruiken en daarom blijft deze tijdelijk toegankelijk in het systeem. Je moet het PAIN bestand net als het huidige ClieOp bestand uploaden, zodat jouw bank de incasso opdrachten kan gaan uitvoeren.

Let op: met de nieuwe SEPA instellingen moet je de incassodatum opgeven. Efactuurdirect gebruikt hiervoor de vervaldatum. Je kan dus zelf aangeven wanneer het bedrag van de rekening van jouw klant zal worden geïncasseerd. De incassodatum is dus niet meer het moment waarop je het bestand bij de bank upload, zoals je gewend was bij efactuurdirect, maar de incassodatum is vanaf heden de datum die je invoert bij de vervaldatum van de factuur.

Dit heeft te maken met de nieuwe regel over het vooraf aankondigen van de incasso. Hier kun je meer over lezen in de blogpost over het vooraf aankondigen van een incasso volgens de SEPA regeling.
Een kleine voetnoot bij het opgeven van een vervaldatum voor een factuur waarbij er gebruik wordt gemaakt van automatisch incasso: de vervaldatum moet in ieder geval vijf werkdagen later zijn dan de datum waarop het PAIN bestand wordt aangeboden bij de bank.

Meer uitleg en een voorbeeld hiervan lees je in de blogpost die gaat over het aanbieden van een incasso vijf werkdagen van te voren. Wanneer er minder dan vijf werkdagen tussen de vervaldatum en de datum van uploaden van het PAIN bestand zit bij jouw bank, zal efactuurdirect het aantal dagen automatisch aanpassen.

Met efactuurdirect, hét online facturatie platform, blijft jouw administratie altijd op orde en voldoet het altijd aan de laatste regels.